furudalskan.blogg.se

Rena rama sommaren.

Kategori: Allmänt

 
Alltså wow! Vilket väder! 20+ i skuggan på baksidan av huset! Hur varmt är det då på framsidan där solen ligger på?
 
Jag vet inte varför jag är så dålig på det här.. jag har tänkt skriva så många gånger de senaste veckorna men har inte lyckats komma till skott. Det har som vanligt hänt en massa grejer sen sist.
 
 
Jag har hämtat hem 10 stycken vaktelkycklingar som nu har hunnit bli 4 veckor gamla och som just nu huserar i kaninburen i garaget tills det har blivit lite varmare på nätterna så att de fixar att bo ute tillsammans med de andra.
För ett par veckor sedan blåste det storm och vräkte ner snö vilket fick vaktelgården (som vi inte hunnit fästa i marken än) att nästan blåsa bort vilket resulterade i en död vaktelhöna och en vaktelhöna med bruten vinge som jag fick ta bort. Ytterliggare en höna satt på utsidan av nätet när jag kom ut och jag lyckades få in henne igen genom att lyfta lite på gården just där hon satt så hon slank under och in till de andra igen. Så trist och så onödigt. Jag gissar att vinden tog tag i presenningen som jag satt som vindskydd och på så sätt lyckades lyfta hela gården fast att den är tung. Alla deras små hus som vi byggt av tegelstenar och tegelpannor hade vält, mat och vattenautomater hade ramlat omkull och det såg bara kaos ut. Nu två veckor senare när jag kom ut på morgonen för att titta till dem så har ytterliggare två hönor lyckats ta sig ut på något sätt men jag förstår inte hur för jag kan inte hitta någon glipa stor nog för dem att klämma sig ut genom.. Det ser ut som att de iaf stannade intill gården över natten för utanför låg två ägg tillsammans i en liten grop men inga vaktlar. Så av de stora djuren finns nu bara två hönor och två tuppar kvar.
 
Hur fotogenisk kan en hund vara?
 
Alla plantorna växer på bra och jag har hunnit så fler frön från gurka och frön från sommarsquash. Det har jag aldrig testat förut så det ska bli roligt att se om det blir något av det! Har dessutom fått en planta av vattenmelon från min kusin som jag har tänkt sätta tillsammans med gurkorna ute i pallkrageväxthus när frostnätterna har varit. Spännande!
 
Bjära har blivit friskförklarad av sin veterinär och vi är sååå glada över det! Hon har verkligen haft skittråkigt i månader pga att hon inte fått springa lös eller ta längre promenader. Det märks så tydligt på henne hur glad hon är nu! Energin är på topp. Vi har nyss kommit hem från en promenad runt området där vi bor och hon blev helt slut efter det. Gissar att mycket beror på den extrema värmen vi har idag. Fiskamåsarna har anlänt och i min bok betyder det att det oficiellt är sommar! 😉
Tussilagorna kikar fram i diket, scillan har dykt upp nedanför bron och humlorna far omkring i luften. Så härligt!
 
Den där lilla donnan alltså!
Just nu sitter jag och väntar på om min kusin kanske tänker höra av sig så att vi kan åka och ta årets första dopp. Den här dagen skulle ju vara perfekt för det! Jag tror inte att jag har badat så långt innan midsommar någonsin! Kanske får blodad tand på kalla bad nu så att det får bli bad i isvak i vinter. Vem vet!
Kommentera inlägget här: