furudalskan.blogg.se

Isfiske.

Kategori: Allmänt

 
Vilken dag vi haft! Sent igårkväll bestämdes det tillsammans med min kära B och lillebror J att vi skulle följa med pappa och morbror Å till Päjertjärn och fiska. Jag har vart så taggad på att pimpla de senaste två åren då jag köpte mina "vinterfiske-skor" som inte har blivit använda en enda gång de två senaste vintrarna för sitt tilltänkta ändamål. Men idag var det dags! Klockan åtta på morgonen steg vi upp och satte genast igång med att packa väskan och göra varm choklad som jag skulle ha med mig då jag inte dricker kaffe. Jag vet, jag har fortfarande inte blivit vuxen. Packade in alla grejerna vi skulle ha med i bilen, in med Bjära och sedan åkte vi ner på byn för att plocka upp J. En snabbis förbi affären där vi provianterade lite korv och korvbröd innan vi styrde kosan mot Dalfors.
 
 Moster Tinn, Kauko, Morbror Åke och pappa.
 
Vi lyckades såklart köra fel en gång och hamnade på en väg som till en början såg plogad ut men som sedan visade sig inte vara det och jag var rädd en stund att hela underredet skulle lossna från bilen och bli lämnat kvar bakom oss mitt ute i ingenstans. Tillbaka på rätt kjöl så kom vi tillslut rätt och möttes upp med Tinn och Kauko som anlände samtidigt som oss vid tiosnåret. Tömde bilen på packningen och började ta oss ner genom skogen till tjärnen där pappa och morbror startat dagen redan kl 6.30.
Glansig is och starkt solsken som värmde gott i den svaga blåsten.
 
 Bror J, B och Bjära.
 
Jag tog fram pimpelspöet och laddade krokarna med maggot och så började vi fiska. Ganska snabbt lyckades jag dra upp en liten abborre och det var nog först då jag verkligen insåg hur mycket jag har saknat att vinterfiska! När vi var små och fortfarande spenderade varannan helg med pappa så fiskade vi ofta. Både sommar och vinter och jag vet inte ens hur många år sen det faktiskt är sen jag befann mig på en is med ett spö i handen. Det är livskvalitét för mig. Att få vara i naturen, på sjön, i skogen och göra något jag tycker är riktigt roligt. Att få känna vinden i näsan och solen i ansiktet.
 
 Bjära.
 
Vår lilla Bjära tyckte också att det var roligt. Hon har dock hamnat i en spökperiod igen då hon blir väldigt osäker och rädd för män. Kvinnor går bra men män backar hon från och ibland morrar och skäller hon på dem. Jag förstår det inte riktigt och jag hoppas att det försvinner snart igen. Både för hennes och vår skull. Jag vill inte att folk ska bli rädda för henne och jag vill inte att hon ska vara rädd för folk. Lilla tussa.
 
 
Vid elden fyllde vi kaffepannan och kokade kaffe, grillade korv eller som jag, värmde pilsnerkorv direkt i burken. Mat smakar lite extra gott när den både lagas och avnjuts utomhus. Alla samlades och fikade en stund innan vi traskade tillbaka ut på isen där jag fick dra upp ännu en abborre som hade något bättre storlek än den första.
 
 Kära B.
 
 
Bjära sprang runt bland alla oss som fiskade och stal abborrar. Vi ska vara med på anglingstävling första helgen i April och jag tror att vi måste skola om henne att stjäla gäddor istället. 😂
 
 
Sammanlagt var vi ute på isen i tre timmar innan det var dags för oss att packa ihop och åka hem igen då B skulle iväg någon timme senare. Helt okej ändå för jag är så nöjd med dagen vi haft! När vi kom hem pep han iväg ner till källaren för ett träningspass och både jag och Bjära var så trötta att vi tog en tupplur. Jag blir alltid sådär härligt trött när jag har spenderat tid utomhus i friska luften och med solen i ansiktet. Jag var så röd när jag kom hem att jag smorde mig med "after sun"- salva för att vara snäll mot huden.
 
 
Nu är jag och Bjära hemma alena och ska bara ta det lugnt resten av kvällen. Kanske att jag ser en film eller så och efter sista kvällspinken så tror jag att jag lägger mig för natten. Är fortfarande väldigt trött efter dagen och räknar med att ta en härlig sovmorgon i morgon!
 
 
Pappa ❤
 
 
Kommentera inlägget här: