furudalskan.blogg.se

Rena rama våren.

Kategori: Allmänt

 
Vilken dag det har varit! Jag har vart ledig och ensam hemma hela dagen vilket inte gör ett endaste dugg en dag som denna. Dagen började med en sovmorgon som var välbehövlig och därefter frukost innan jag tog med mig Bjära ut på en liten pinkrunda. Spenderade kanske en timme ute på gården med att fylla på hö och vatten hos kaninerna innan jag fortsatte med att röja lite på gården. Plocka ihop skräp och annat att ställa i garaget.
 
 Nöjda kaniner som fått äpplen och pellets till frukost.
 
In i bilen och vidare till sorteringscentralen för att slänga lite glas och plåt innan vidare färd ner till affären för att handla på mig lite proviant till dagens middag. Väl hemma igen tog jag med mig hunden och gick ut på altanen för att sitta lite i solskenet men det tog inte lång stund innan magen annonserade att det var dags för lunch och jag kastade ihop en pizza och hamnade sedan på altanen igen och intog sagda pizza med podden "Sekter" spelandes i bakrunden. Kvittrande fåglar och surrande flugor. Solen var så otroligt varm! Jag drog på mig en stickad tröja över linnet men fick lov att öppna dragkedjan för att det blev för varmt. De kommande två timmarna spenderades i solskenet tillsammans med Bjära och jag tror att vi båda njöt lika mycket. Det måste väl räknas som vår när man redan ser fjärilar och rabarber som kikar upp ur jorden?
 
 Knähunden Bjära.
 
Sen sist jag skrev har jag hunnit så årets tomat och gurkfrön. Tomaten i år blev Orange Paruche precis som förra året samt en ny sort som jag hoppas ska smaka. Yellow plum.
Hade tur nog att få tag i frön från gurkan Passandra i år. De fick dock lov att beställas från utomlands för i Sverige verkar de inte finnas att köpa. Det var samma sak förra året så då provade vi på en annan gurksort men den var inte alls lika god som Passandra. Om du inte har testat att odla tomaten Orange Paruche så gör det! Godaste tomaten jag har ätit hittills!
 
 Det här fotat är från idag, 7 dagar sedan jag sådde fröna. Vilken växtkraft!
 
Vi har hunnit vara till veterinären en sväng till med Bjära. Det utvecklades en liten "knöl" på benet där hon opererats för patellan och först trodde vi bara att det kanske var vävnaden som lags över knäskålen för att hjälpa till att hålla knät i position men så var det inte. Det visade sig att stiftet de satt in vid operationen hade flyttat sig och trängt in i muskeln vilket hade skapat en liten blödning och den lilla "knölen" var samlingen av blodet. Knölen tömdes och ett stygn sattes vilket tvingade Bjära att få lov att ha tratt igen. Hon var inte nöjd över det. 😜
Annars hade knäet läkt väldigt fint och i tisdags åkte jag tillbaka till veterinärstationen för att den opererande veterinären skulle få kika på henne och han sa att allt såg bra ut och att vi skulle strecha henne mer då knäet var lite svullet.
 
 
Jag fick i början av veckan hem ett brev från bariatriska i Falun så nu är det verkligen igång! Det skulle komma hem ett till brev med en tid för att träffa läkare och jag känner mig så peppad. Inte alls som förra gången då jag bara kände oro över eventuell operation. Det känns helt annorlunda denna gången och jag vill att det ska hända nu! Helst igår! Jag som inte är en människa som har vidare intresse för kläder och sånt känner mig jättepepp på att få hitta snygga kläder som sitter bra och framför allt känns bra. Att inte behöva oroa mig över att tröjan har åkt upp fram eller bak utan att jag bara kan få slappna av och slippa den "rädslan". Frihet.
 
 
I morgon jobbar jag sista dagen för några dagar framåt och ser framemot en ledig helg då jag hört ryktas om att det ska bli fint väder igen! Får som det verkar besök av syster och någon av dagarna i helgen drar nog jag och Bjära bort till hennes gammelmatte för en visit. Ska bli trevligt!
Kommentera inlägget här: