furudalskan.blogg.se

Fredag.

Kategori: Allmänt

 
För stunden sitter jag hemma alldeles själv. Ingen hund och ingen gubbe. De har åkt på jobb i Mora och det är så skönt att få den här förmiddagen för mig själv! Det gäller att passa på och njuta av de korta stunderna av ensamhet. I grund och botten är jag lite av en ensamvarg och egentid är viktigt för mig. Det är då jag verkligen kan slappna av och samla energi. Behöver inte fundera på något speciellt eller uppfylla någon annans behov, bara mina egna.
Så jag har setat och skrivit sen jag klev ur sängen. Min kreativitet har fått ett litet uppsving och då är det bara att passa på!
 
 
 
Sen jag skrev sist så känns allting lugnare och bättre igen. Jag känner mig mer som mig själv igen och det är också skönt.
Igår kväll när B kom hem från jobbet så var det dags för lite ankslakt. En av drakarna har gått hårt åt på en av tjejerna så det var inte så mycket att fundera på.
 
 
Vi skaffade ankor våren 2021 och tanken var att vi då skulle ha en liten grupp med Myskankor men då det verkade vara brist på just den sorten i hela Dalarna den våren så blev det Mignoner. En trevlig anka som tjattrar otroligt mycket och som är väldigt liten till storleken. Har du grannar nära inpå så är det nog bäst att fråga hur grannarna känner för eventuella Mignoner för de kan låta otroligt illa om de får syn på någonting ute på gården. Det spelar ingen roll vad det är, det kan vara en människa eller en plastpåse som blåser omkring. Båda får samma högljudda behandling. ^_^ Men de är otroligt söta och sällskapliga.

Tanken med ankor var både för äggens skull men också för köttets och till våren kommer vi försöka beställa ägg av Svenskblå och gul anka. Mignonerna är väl kanske inte någon bra köttras då de är väldigt små i storleken.
Slakten gick iaf bra och det känns väldigt bra då det var första gången vi slaktade något större än en vaktel. Jag är så glad att jag klarar av allt vad slakt innebär. Det är en sådan värdefull kunskap för mig! Och eftersom att jag har djur som såklart kan bli sjuka så känns det extra bra att jag kan ta bort dem så att de slipper lida.. Jag har sagt det flera gånger tidigare men jag är en sån som nu och i framtiden vill kunna vara så självförsörjande som möjligt på både ägg, kött och grönsaker. Det är den absoluta drömmen för mig och jag har planer på att lite längre fram ta jägarexamen så att jag också får jaga.
 
 Fågelhunden Eilert som inte riktigt förstått att han är en fågelhund.
 
Jag har jobbhelg den här veckan och ska snart göra mig iordning och dra ner på samhället för att göra dagens pass. Har ingen egentlig lust nu när jag är ensam hemma idag och skulle hellre stanna hemma med en kopp te och datorn för att skriva lite mer. Men det är dags att dra på sig kostymen och vara vuxen.
 
 
Kommentera inlägget här: