furudalskan.blogg.se

Bilder.

Kategori: Allmänt

 
 
Härlig promenad på Oresjön tillsammans med L och J.
 
 
Eilert och Bjära.
 
 
Ankorna har fått börja komma ut lite smått utanför garaget för att känna in våren i solskenet. De blir så glada och går och plaskar i varenda lilla vattenpöl de hittar. Gräver i de döda, torra grästuvorna och muttrar tyst för sig själva.
Ser så mycket fram emot när de får flytta ut på riktigt igen och när de ska få ströva fritt på gården.
 
 
Jag beställde ägg av Texas XXL- vaktel här i början på februari och av 12 ägg kläcktes bara 5. Tre gula (som blir vita som stora), rena XXL och två bruna som är en "blandning" på Fläskvaktel och Texas XXL. Mamman är Fläsk och pappan XXL.
De är bara 4-5 dagar gamla och har redan börjat få riktiga fjäderpennor i vingarna. Helt sjukt vad fort de växer! Ska beställa en till omgång ägg till nästa löning och hoppas på lite bättre utdelning den gången.
 
 
 
Varenda dag när jag är ledig försöker jag ta en långpromenad tillsammans med Bjära. Igår tog vi en sväng som är någonstans mellan 8 och 9 km och det var så skönt! Vi gick ut direkt efter frukost för att passa på att få vara i solen så länge som möjligt då jag hade fått för mig att det bara skulle vara fint på förmiddagen men solen stannade ju faktiskt framme ända till kvällen!
 
 
 
Jag har vart med min kompis L över till grannen och sett till dennes höns medans de är borta i några dagar och föll pladask för dvärgsilkeshönsen. Så himla fulsöta och coola! Inte ett dugg rädda utan otroligt nyfikna och sällskapliga. Det var bara att plocka upp dem från marken och de brydde sig inte ett dugg. Bara "var" där i famnen. Jag längtar ju inte mindre efter att få ha "riktiga" höns efter att ha träffat dessa stjärnor! Jag ska få ett gäng ägg och stoppa i kläckaren sen. Hurra!
 
 
En dag fick jag damma av kameran och knalla över till grannen för lite gravidfotografering. Ardennern Troja fastnade också på bild!
Otroligt stor och maffig häst. Hon var lite tveksam till mig dock men det är väl kanske inte så konstigt. Vi har aldrig träffats tidigare och så kör jag upp en kamera i nyllet på henne.
 
 
Fina C som var det verkliga fotoobjektet för dagen.
 
 
Jag har alltid haft intresse för fotografi. I gymnasiet gick jag t.o.m "foto" på elevens val.
Det jag tycker är roligast är faktiskt att redigera. Jag tycker att det är kul att få leka med färg och kontrast. Skulle vara så kul att få gå en redigeringskurs någon gång för att få lära sig mer. Jag kan ju bara de absoluta grunderna. :P
Kommentera inlägget här: